RECURSOS PER TREBALLAR LA TARDOR A L'AULA

Prèviament a les activitats, els/les professors/es hauran treballat a classe amb els alumnes la Castanyada i tot el que té a veure amb ella: la Castanyera, els arbres de fulla caduca, els aliments que la identifiquen (castanyes, moniatos, panellets...) i molts més temes relacionats. Tots plegats hauran fet un mural per a l'escola amb materials típics de la tardor i tindrán decorada la classe de manera que estigui ambientada amb la tardor en general. També celebrarán la Castanyada a l'escola i els vindran a veure els pares ja que cantaran cançons i faran balls, i una Castanyera disfressada repartirà castanyes a tothom.

- ACTIVITAT Nº 1: Joc per conèixer elements tradicionals de la Castanyada.

http://www.petitaxarxa.cat/games_swf/castanyada/

http://www.petitaxarxa.cat/games_swf/castanyada/

  • Títol: La Castanyada.
  • Edat: 3-5 anys.
  • Nombre de participants: Tota la classe, cadascú en un ordinador.
  • Durada: 10-15 min.
  • Ubicació: Aula d'informàtica.
  • Objectius: 

          -  Identificar els elements propis de la Castanyada.
          -  Treballar la coordinació òculo-manual.
          -  Prestar atenció a les indicacions que es donen en el joc.
          -  Memoritzar els conceptes que presenta el joc.
          -  Aprendre a treballar individualment.
          -  Millorar l'autonomia personal en els alumnes.
          -  Gaudir de la interacció amb el joc d'ordinador.

  • Organització de l'espai: Cada alumne s'asseurà en un lloc individual amb un ordinador de taula.
  • Materials necessaris:
         - Ordinadors de taula per a tots els alumnes.
         - Cadires i taules.
  • Desenvolupament de l'activitat: Quan tots estiguem a la classe d'informàtica, assignarem als nens a cadascun dels ordinadors. Llavors els ajudarem i els hi donarem indicacions de com arribar a la pàgina web on es troba aquest joc. A continuació els hi explicarem en què consisteix l'activitat i procediran a realitzar-la. Aquest joc consisteix en fer que els alumnes reconeguin els elements tradicionals de la Castanyada i els arrosseguin cap al cabàs.
  • Avaluació: Considerem que aquesta activitat és adequada per portar-la a terme amb els infants ja que aprenen conceptes d'una forma diferent i divertida. A més s'inicien en el món de la informàtica i és important que ho facin degut a que estem en un món tecnòlogic.
  • Atenció a la diversitat: No hi ha cap problema a l'hora de realitzar l'activitat a nens amb necessitats específiques degut a que el joc es farà assegut en una cadira. Això si, els alumnes que tinguin mobilitat reduïda se'ls tindrà que facilitar la tasca i ajudar-los en tot moment que ho necessitin. Una altra opció seria que aquests nens poguessin seure al costat d'un company/a que no tingui aquestes dificultats i poder jugar entre tots dos a aquest joc.
  • Observacions: 
         - S'haurà d'adequar l'espai per tal de que els alumnes en cadira de rodes puguin                  accedir a l'aula i poder desplaçar-se per dins sense problemes. 

ACTIVITAT Nº 2: Joc per vestir a la Castanyera.

  • Títol: L'armari de la Castanyera.
  • Edat: 3-5 anys.
  • Nombre de participants: Tota la classe, cadascú en un ordinador.
  • Durada: 10-15 min.
  • Ubicació: Aula d'informàtica.
  • Objectius: 
          - Desenvolupar la imaginació i la creativitat.
          - Treballar les habilitats cognitives: la concentració, l'atenció i la memòria visual.
          - Treballar la coordinació òculo-manual.
          -  Aprendre a treballar individualment.
          - Millorar l'autonomia personal en els alumnes.
          - Gaudir de la interacció amb el joc d'ordinador.
          - Aprendre l'hàbit de vestir-se.
       
  • Materials necessaris:
         - Ordinadors de taula per a tots els alumnes.
         - Cadires i taules.
  • Desenvolupament de l'activitat: Primer de tot, els alumnes es distribuiran per la classe d'informàtica de manera que cadascun tingui un ordinador assignat. Després els/les professors/ es els hi indicaran el que han de fer per accedir al joc, els hi explicaran com funciona i per últim, els deixaran jugar de forma lliure. En aquest joc, els infants hauran de vestir la castanyera agafant les diferents peces que hi ha als penja-robes o als calaixos.
  • Avaluació: Aquesta activitat és molt dinàmica i ajudarà als infants a desenvolupar la seva imaginació i creativitat, provaran formes diferents de vestir a la Castanyera i es familiaritzaran amb ella. Creiem que és un bon recurs per tal que millorin la seva autonomia, aprenguin hàbits a través de vestir a la Castanyera i puguin gaudir del joc i de la comunicació que puguin tenir amb els seus companys durant l'activitat.
  • Atenció a la diversitat: No veiem cap inconvenient en realitzar aquesta activitat. Només haurem de tenir en compte, que si tenim nens amb movilitat reduïda a l'aula i que no poden moure les mans, haurem de treballar per la seva inclusió dins del seu grup classe i havíem pensat que realitzi l'activitat amb un/a company/a i puguin dialogar com vestir a la nina. En cas de tenir algun/a nen/a amb discapacitat auditiva o verbal doncs no hi ha cap problema degut a que els/les professors/es saben comunicar-se a través del llenguatge de signes. Per a nens i nenes cecs, utilitzaran l'ordinador amb l'ajut d'un professional especialitzat o bé del professor/a.
  • Observacions: 
         - L'aula d'informàtica estarà adaptada a tot tipus de nens. Per tant, l'espai serà ample          i comptarà amb diferents recursos que puguin necessitar els mestres i els infants per            dur a terme l'activitat.


-ACTIVITAT Nº 3: Joc de classificació dels panellets en capses.


http://www.edu365.cat/infantil/monperunforat/panellets/activitat/trossos.html


  • Títol: Els panellets.
  • Edat: 3-5 anys.
  • Nombre de participants: Tota la classe, cadascú en un ordinador.
  • Durada: 10-15 min.
  • Ubicació: Aula d'informàtica.
  • Objectius:
         - Treballar la coordinació òculo-manual.
         -  Aprendre a treballar individualment.
         -  Millorar l'autonomia personal en els alumnes.
         - Gaudir de la interacció amb el joc d'ordinador.
         - Ensenyar als nens a classificar i ordenar els panellets.
  • Materials necessaris:
         - Ordinadors de taula per a tots els alumnes.
         - Cadires i taules.
  • Desenvolupament de l'activitat: Una vegada ens trobem tots a l'aula d'informàtica, cadascun dels alumnes s'asserà a un lloc en concret amb un ordinador de taula, llavors els/les professors/es els hi donaran instruccions del que han de fer i de la manera com fer-ho. Mitjançant aquesta activitat, els infants hauran de treballar la coordinació òculo-manual utilitzant el ratolí, hauran de classificar els panellets dins la capsa corresponent.
  • Avaluació: Considerem que és un bon mètode per ensenyar als infants a classificar i ordenar en aquest cas els panellets, però en general servirà perque estableixin un ordre a l'hora de recollir i endreçar els materials utilitzats en el seu dia a dia. També és important ja que treballem l'atenció i la concentració des de ben petits i a distingir entre els diferents tipus de panellets que podem trobar.
  • Atenció a la diversitat: No ocasiona cap problema realitzar aquesta activitat ja que la farem asseguts cadascú en la seva cadira. L'únic inconvenient que podem trobar és que amb persones que tinguin dificultats en el moviment de les extremitats superiors els hi haurem de fer adaptacions per tal de que puguin participar com els seus companys/es en l'activitat i que hi hagi igualtat d'oportunitats i es treballi per tal aquests nens se sentinn integrats amb els seus companys/es.
  • Observacions: 
         - L'espai ha d'estar suficientment adaptat per al pas de cadires de rodes i per a qualsevol 
           necessitat especial que pugui tindre l'alumnat.


ACTIVITAT Nº 4: Joc per treballar l'agilitat mental.

http://llapiscolor.wikispaces.com/file/view/castanyes.swf


http://llapiscolor.wikispaces.com/file/view/castanyes.swf


  • Títol: Castanyes.
  • Edat: 3-5 anys.
  • Nombre de participants: Tota la classe, cadascú en un ordinador.
  • Durada: 10-15 min.
  • Ubicació: Aula d'informàtica.
  • Objectius:
         - Treballar la coordinació òculo-manual.
         -  Aprendre a treballar individualment.
         -  Millorar l'autonomia personal en els alumnes.
         -  Gaudir de la interacció amb el joc d'ordinador.
         -  Desenvolupar l'agilitat mental i visual.
         -  Prestar atenció i concentrar-se en la tasca a realitzar.
         - Distingir entre dreta-esquerra, amunt-avall, etc.
  • Materials necessaris:
         - Ordinadors de taula per a tots els alumnes.
         - Cadires i taules.
  • Desenvolupament de l'activitat: Primer de tot, distribuirem als alumnes en ordinadors diferents i quan ja estiguin doncs haurem d'explicar-los com accedir a la pàgina web del joc i com jugar-hi. En aquesta activitat, els alumnes hauran de clicar sobre la castanyera abans que s'amagui darrera de les castanyes.
  • Avaluació: Pensem que és important fer aquesta activitat amb els alumnes perquè així podran desenvolupar les seves capacitats, les habilitats i l'agilitat mental i visual. Alhora també milloraran l'atenció i la concentració, fet que els facilitarà en el rendiment acadèmic. Amb aquesta activitat, els infants podran aprendre les diferents distribucions en l'espai,és a dir, diferenciar entre dreta-esquerre, amunt-avall, etc.
  • Atenció a la diversitat: No suposarà cap problema dur a terme l'activitat pel fet que els infants estiguin asseguts en una cadira i no tinguin problemes de movilitat en les extremitats superiors.
  • Observacions: 
          - L'aula d'informàtica ha de ser suficient àmplia com per que càpiguen i es puguin 
            desplaçar amb cadira de rodes sense cap dificultat.



http://www.highlightskids.com/media/kids/highlightskids/import/Magazine/Oct07/h1magazineFlashObjects/oct07_LeafCreatures.swf

  • Títol: Creacions de tardor.
  • Edat: 3-5 anys.
  • Nombre de participants: Tota la classe, cadascú en un ordinador.
  • Durada: 10-15 min.
  • Ubicació: Aula informàtica.
  • Objectius:
          - Treballar la coordinació òculo-manual.
         -  Aprendre a treballar individualment.
         -  Millorar l'autonomia personal en els alumnes.
         -  Gaudir de la interacció amb el joc d'ordinador.
         -  Desenvolupar la creativitat i la imaginació.
         -  Prestar atenció i concentrar-se en la tasca a realitzar.
         -  Identificar elements de la natura que es troben a la tardor.
  • Materials necessaris:
         - Ordinadors de taula per a tots els alumnes.
         - Cadires i taules.
         - Impressora HP.
  • Desenvolupament de l'activitat: Quan els alumnes estiguin asseguts, els/les professors/es els indicaran com accedir a la web on és el joc i fer l'explicació de que consisteix. En aquesta activitat, els alumnes deixen anar la seva imaginació i creativitat, poden elaborar un collage amb elements de tardor amb diferents tipus de fulles, fruits i animalons. 
  • Avaluació: Considerem que aquesta activitat és molt productiva ja que els infants podran desenvolupar la creativitat i la imaginació. A més, podran gaudir del record de la creació artística que hauran fet, els/les professors/es donaran a l'opció d'imprimir els dibuixos perquè puguin penjar-lo a les seves habitacions o tenir un record del moment viscut a classe.
  • Atenció a la diversitat: No hi ha cap problema en realitzar l'activitat ja que la farem asseguts. Per qualsevol necessitat especial que presentin els alumnes, els professors ho tindran tot pensat i així es tindrà en compte la inclusió d'aquests infants amb la resta de la classe.
  • Observacions: 
           - L'aula d'informàtica ha de ser suficient àmplia com per que càpiguen i es puguin 
            desplaçar amb cadira de rodes sense cap dificultat.

ACTIVITAT Nº 6: Recursos sobre la Castanyada i el Halloween

http://www.petitaxarxa.cat/castanyada/

  • Títol: La Castanyada i el Halloween.
  • Edat: 3-5 anys.
  • Nombre de participants: Tota la classe, cadascú en un ordinador.
  • Durada: 20, 25 o 30 min.
  • Ubicació: Aula d'informàtica.
  • Objectius:
          - Treballar la coordinació òculo-manual.
         -  Aprendre a treballar individualment.
         -  Millorar l'autonomia personal en els alumnes.
         -  Gaudir de la interacció amb el joc d'ordinador.
         -  Desenvolupar la creativitat i la imaginació.
         -  Prestar atenció i concentrar-se en la tasca a realitzar.
         -  Identificar elements de la natura que es troben a la tardor.
         - Aprendre a classificar elements de la tardor i la Castanyada.
         - Desenvolupar l'agilitat mental i visual.
         - Endinsar els infants en una aventura.
         - Ajudar als infants a l'hora de resoldre problemes i cercar solucions.
  • Materials necessaris:
         - Ordinadors de taula per a tots els alumnes.
         - Cadires i taules.
  • Desenvolupament de l'activitat: Quan els alumnes estiguin asseguts, els/les professors/es els indicaran com accedir a la web on són els recursos de la Castanyada i del Halloween i un cop dins, podran veure que tenen diferents opcions per triar: Karaoke, jugar amb el Sr.Q, contes, el Xilòfon galàctic, diversos jocs, costums de Halloween i la Castanyada, dibuixos, videos, receptes i " Què en saps de...".
  • Avaluació: Creiem que aquesta web és molt útil per fer servir amb els infants ja que compta amb una gran varietat de recursos per treballar la temàtica de la Castanyada i del Halloween. Trobem un recurs molt divertit i diferent que és el karaoke i això crida bastant l'atenció normalment, ja que a les webs normalment són de jocs, però aquesta a més compta amb contes, videos, receptes i molts més recursos que acotumen a agradar molt als infants.
  • Atenció a la diversitat: No hi ha cap problema en realitzar l'activitat ja que la farem asseguts. Per qualsevol necessitat especial que presentin els alumnes, els professors ho tindran tot pensat i així es tindrà en compte la inclusió d'aquests infants amb la resta de la classe.
  • Observacions: 
           - L'aula d'informàtica ha de ser suficient àmplia com per que càpiguen i es puguin 
            desplaçar amb cadira de rodes sense cap dificultat.

ACTIVITAT Nº 7: Web edu365 amb recull de recursos per la Castanyada.

http://www.edu365.cat/castanyada/



  • Edat: 3-5 anys, fins i tot Primària.
  • Nombre de participants: Tota la classe, cadascú en un ordinador.
  • Durada: 20, 25 o 30 min.
  • Ubicació: Aula d'informàtica.
  • Objectius:
         Treballar la coordinació òculo-manual.
         -  Aprendre a treballar individualment.
         -  Millorar l'autonomia personal en els alumnes.
         -  Gaudir de la interacció amb el joc d'ordinador.
         -  Desenvolupar la creativitat i la imaginació.
         -  Prestar atenció i concentrar-se en la tasca a realitzar.
         -  Identificar elements de la natura que es troben a la tardor.
  • Materials necessaris:
         - Ordinadors de taula per a tots els alumnes.
         - Cadires i taules.
  • Desenvolupament de l'activitat: Quan els alumnes estiguin asseguts, els/les professors/es els indicaran com accedir a la web on són els recursos de la Castanyada i del Halloween i un cop dins, podran veure que tenen diferents opcions per triar:activitats, cançons, receptes...
  • Avaluació: Creiem que aquesta web tan coneguda ofereix recursos molt bons per ensenyar als infants. Són recursos educatius que s'utlitzen en varietat d'escoles i que fins ara han anat molt bé i han servit perquè els infants aprenguin i es desenvolupin com a persones.
  • Atenció a la diversitat: No hi ha cap problema en realitzar l'activitat ja que la farem asseguts. Per qualsevol necessitat especial que presentin els alumnes, els professors ho tindran tot pensat i així es tindrà en compte la inclusió d'aquests infants amb la resta de la classe.
  • Observacions: 
         - L'aula d'informàtica ha de ser suficient àmplia com per que càpiguen i es puguin 
         desplaçar amb cadira de rodes sense cap dificultat.

Àlbum de la tardor: 

http://smilebox.com/snap/4d546b314d7a6b784d54493d0d0a.jpg

http://play.smilebox.com/SpreadMoreHappy/4d546b314d7a6b784d54493d0d0a



  • Edat: 3-5 anys, fins i tot Primària.
  • Nombre de participants: Tota la classe, cadascú en un ordinador.
  • Durada: 20, 25 o 30 min.
  • Ubicació: Aula d'informàtica.
  • Objectius:
         -  Gaudir de la interacció amb els altres.
         -  Desenvolupar la creativitat i la imaginació.
         -  Prestar atenció i concentrar-se en les imatges projectades.
         -  Identificar elements de la natura que es troben a la tardor.
  • Materials necessaris:
         - Ordinador de taula.
         - Cadires i taules.
         - Projector.
  • Desenvolupament de l'activitat: Quan els alumnes estiguin asseguts, els/les professors/es els indicaran com accedir a la web on és l'àlbum. A continuació, faran un cop d'ull i el comentarem entre tots ja que el projectarem.
  • Avaluació: Creiem que aquest àlbum pot servir per aproximar a l'alumnat a la tardor i viure-ho d'una altra manera.
  • Atenció a la diversitat: No hi ha cap problema en realitzar l'activitat ja que la farem asseguts. Per qualsevol necessitat especial que presentin els alumnes, els professors ho tindran tot pensat i així es tindrà en compte la inclusió d'aquests infants amb la resta de la classe.
  • Observacions: 
         - L'aula d'informàtica ha de ser suficient àmplia com per que càpiguen i es puguin 
         desplaçar amb cadira de rodes sense cap dificultat.

Recull de cançons: http://www.xtec.cat/ceip-splai/marcs/4cants.htm#tardor


Vídeos per projectar a classe i treballar la tardor amb els infants:


https://www.youtube.com/watch?v=vDzC9eHOQ7o

http://www.edu365.cat/infantil/poesia/natural/06tardo.htm


Activitats programades sobre la tardor:

http://latardorainfantil.blogspot.com.es/

http://tottardor.blogspot.com.es/2008/02/programaci-de-la-tardor.html


http://sacrecursosdinfantil.blogspot.com.es/2010/10/unitat-didactica-de-la-tardor.html

https://www.youtube.com/watch?time_continue=40&v=Eum4tQBI61g


Collage: http://edraplastica.blogspot.com.es/2015/09/collage-de-la-tardor.html

COLLAGE AMB COLORS DE TARDOR







Idees per fer amb els nens a la tardor:

http://blog.petitexplorador.com/coses-a-fer-aquesta-tardor-amb-els-nens/

http://eideducacioinfantil.blogspot.com.es/search?updated-max=2015-10-09T09:16:00-07:00&max-results=20

https://es.scribd.com/doc/78437396/LA-TARDOR#fullscreen


Powerpoint per fer servir a classe:


http://es.slideshare.net/portugos/la-tardor-5291150


Manualitats de la tardor:

https://es.pinterest.com/martacambray/plastica-infantil-tardor-autum-crafts/

http://buscantidees.blogspot.com.es/2011/09/manualitats-de-taror.html


https://www.pinterest.com/search/?q=autumn+craft


https://www.google.es/search?q=manualitats+la+tardor+educaci%C3%B3+infantil&biw=1920&bih=935&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiI8a6kkezMAhXEPBQKHbSbCeEQsAQIGw


Projecte sobre la tardor: (Per a primària)


http://fentidesfentalescola.blogspot.com.es/2011/11/un-projecte-de-la-tardor.html


La tardor a l'escola plana:

https://sites.google.com/a/xtec.cat/infantillaplana/centres-interes/tardor

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada