FRANCESCO TONUCCI


                     

Pedagog italià especialitzat en educació infantil i llicenciat en pedagogia. Proposa adoptar el punt de vista de l'infant i deixar-lo més lliure, tant a l'escola com a casa. Ha promogut diverses iniciatives per fomentar la participació dels nens i nenes, com el camí escolar, el parlament dels nens o els consells urbans.

Els principis pedagògics de Francesco Tonucci es basen en donar protagonisme a l'infant i en canviar la visió que es té d'ells:
  • En primer lloc, escoltar qualsevol cosa que els nens vulguin explicar. Normalment, aquestes idees espontànies que sorgeixen durant el joc són innovadores i creatives. No es tracta de còpies de les opinions dels seus pares o mestres, sinó de la seva opinió crítica.
  • Cal incloure al nen en la gestió del centre escolar. Si es veu involucrat en la presa de decisions que afecten a la vida diària aconseguirà desenvolupar un esperit autònom.
  • Deixar temps lliure. Això li donarà temes de conversa a casa i a l'escola el dia següent. Per a aconseguir aquest espai lliure, els deures no haurien de ser una càrrega diària excessiva perquè ja passen moltes hores dins les aules.
  • Per últim, s'ha de respectar el ritme de treball de cada infant, no tots els nens evolucionen al mateix temps. Per aquest motiu és molt important centrar-se en el que el nen ja sap fer, més que en allò que no és capaç de dur a terme. Si treballem a partir dels seus coneixements aconseguirem fonamentar l'autoestima i la motivació personal.

- Recull de llibres: 

  • Amb ulls de nen, 1981
  • Infant s'hi neix, 1985
  • A comer Elefante, 1987
  • Com ser infant, 1989
  • Coses que es poden fer amb un nas llarg a més de dir mentides, 1989
  • La solitud de l'infant, 1994
  • Olimpíades '92 amb ulls d'infant, 1990
  • Quan els infants diuen Prou!, 2003
  • Fratografías, 2004
  • Benvingut, Joan. Cartes a un nen que ha de néixer, 2006
  • 40 anys amb ulls d'infant










  • Viatge al voltant del món

  • Als 3 anys s'investiga

  • El primer any del nostre nen

  • Els materials
  • La ciutat dels infants
  • Amb ulls de mestre
  • Amb ulls d'avi
  • Ensenyar o aprendre? L'escola com investigació, 15 anys després
  • L'escola com investigació




  • Apunts sobre educació











  • Si no feu com jo!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada